Hyvänen aika, älkää nyt taas

Karhusaaren satamatoiminnasta tai oikeammin sen tyhjäkäynnistä on kannettu huolta vuosikymmenen jos ei toisenkin ajan. Syväväylä johtaa satamaan, mutta sitä pitkin ei ole saatu laivoja liikkumaan. Ja miksi liikkuisi kun ei ole mitä rahdata, eikä kenelläkään ole tuntunut olevan edes riittävästi kiinnostusta oikeasti kehittää satamaliikennettä.

Viime viikkoina on sitten kuultu uusista suunnitelmista. Alfa oil on hankkinut itselleen Pohjolan voiman aiemmin käytössä olleen kalliovaraston ja suunnittelee mittavaa petrokemian tuotteiden varastointia näissä tiloissa.

Laivaliikenne on heräämässä ruususen unesta henkiin.

Mitä suurimmalla todennäköisyydellä se herättää myös muut laivayhtiöt ja rahtaamisesta kiinnostuneet ottamaan selvää niistä mahdollisuuksista, joita Karhusaaren satamalla on tarjota. Mutta kun...

Tässä vaiheessa törmätään pelottavaa vauhtia eristetyksi muuttuvan kaupungin perisyntiin. Epäilykset heräävät ja epäilijöitä riittää. Kalliovaraston toimivuutta epäillään, yrityksen taustoissa halutaan nähdä hämäriä piirteitä ja pelätään merialueen saastumista ja jopa sabotaasin mahdollisuutta. Laivojen kunnon epäillään olevan riittämättömät soveltuakseen nesteiden rahtaamiseen Kristiinankaupunkiin. Muualle Suomeen toki nuo samat laivat ovat polttonesteitä rahdanneet ja rahtaavat.

Otetaan kerrankin uusi liiketoiminta, yrittäjät ja sen seurauksena syntyvät työpaikat ilolla sekä avosylin vastaan. Ei epäillä enää, kuten tehtiin ydinvoiman ja tuulivoiman kohdalla.

>>>>>>> Stashed changes