Pääkirjoitus

Aikanaan Suupohjan rata Kaskisista Seinäjoen suuntaan oli tärkeä henkireikä alueen kaupanteolle ja teollisuuden raaka-aineiden kuljetuksille. Junat rahtivaunuineen liikkuivat niin satamaan kuin satamasta poispäin, kuljettaen tavaraa maahan ja maasta pois.

Kaikki oli hyvin, kunnes rakennemuutos toi tullessaan epävarmuutta. Ei pelkästään teollisuudelle ja eri yrityksille, vaan myös liikenneyhteyksien ylläpitämisestä ja kehittämisestä vastaaville tahoille. Seurauksena on ollut suupohjalaisradan kunnon heikkeneminen vuosi vuodelta, estäen osin Kaskisten satamatoiminnan kehittymisen.Kaskisissa ja sen ympäristökunnissa on tehty kyllä kovasti töitä ja esitelty perusteita sille, miksi radan peruskunnostukseen pitää saada valtiolta rahoitusta.

On esitelty lukuja ja tulevaisuuden suunnitelmia, niin teollisuuteen, kauppaan kuin matkailuun liittyen. Silti tuntuu, ettei mikään peruste ole riittävä hellittämään rahanyöreistä kiinni pitävien mieliä. Syy rahoituksen saannin vaikeuksiin ei ole ollut kenenkään yksittäisen henkilön niskoilla.

Keväällä perustettu Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys ja sen hallitukseen kuuluvien henkilöiden asemat antavat kuitenkin odottaa nyt paljon enemmän. Nähtäväksi jää löytyykö heiltä riittävästi arvovaltaa, uskottavuutta ja suhteita, että Suupohjan radan kunnostustyöt toteutuisivat. Jos ei, saattaa se olla loppu ei vain radalle, vaan myös paljon muulle merkittävälle Suupohjan kunnissa.

>>>>>>> Stashed changes