Pääkirjoitus

Sanomalehtien liiton lukutaitopäivää vietetään tulevana sunnuntaina. Päivä on osa Vasta lukemalla -ymmärrät kampanjaa, jonka aikana kannustetaan lukemaan uutisia ja perehtymään ajankohtaisiin puheenaiheisiin.

Vaikka kampanjan erityinen kohderyhmä ovat nuoret koululaiset ja opiskelijat, on aihe yhtä osuva myös aikuisille lukijoille.

Maailma on täynnä viestejä, uutisia, valeuutisia, sosiaalisessa mediassa leviäviä juttuja ja juoruja. Kaikesta tästä tietotulvasta lukijan tulisi pystyä poimimaaan ne, jotka perustuvat tosiasioihin ja tutkittuun tietoon. Uutisten tekijöiltä vaaditaan vastineena lukijoille vastuullista journalismia, asiatietoa, joka perustuu tosiasioihin.

Tiedon levittämisessä uudet tavat perinteisten rinnalla ovat tuoneet mukanaan myös ongelmia, ei pelkästään uusia mahdollisuuksia tiedon saantiin.

Lukutaitokampanjan avulla korostetaan lukemisen ja luetun ymmärtämisen merkitystä. On kokonaan eri asia lukea tekstiä, elää ja ymmärtää lukemaansa kuin kuunnella jo valmiiksi pureskeltua tietoa. Kuunneltaessa ei ole yhtä helppoa pysähtyä pohtimaan viestin sisältöä ja tulkita sitä.

Syyskuun 8. päivänä vietetään myös Suomen ensimmäistä Read houria, lukutuntia, ilta kuuden ja seitsemän välisenä aikana. Silloin Suomi ja suomalaiset on tarkoitus pysäyttää lukemaan. Tempauksen taustalla ovat Lasten ja nuorten säätiö sekä media- ja viestintäalan toimijat.