Yrittäjille ilmainen vinkki

Kristiinan yrittäjät ovat aloittaneet työpajatyyppiset kokoontumiset pohtiakseen keinoja, joilla saada kaupunkilaisia käyttämään paikallisia palveluja ja ostamaan paikallisista liikkeistä.

Viime viikon työpajassa oli pohdittu erilaisia keinoja, joilla kehittää omia palveluja ja kaupankäynnin menetelmiä (SS 13.2.). Illan aikana tuotiin esille se tosiasia, että kauppojen asiakasmäärät ovat vähentyneet.

Illan tiivistelmässä summattiin, että yhdessä asukkaiden, asiakkaiden ja kaupungin kanssa kehityksen suuntaa voidaan muuttaa paremmaksi. Seuraavaan tapaamiseen toivottiin mukaan poliitikkoja.

Poliitikkojen läsnäolo työ- pajoissa tuskin auttaa asiaa. Sen sijaan kuunnelkaa asiakkaita.

Palvelujen kehittämiseksi kuulkaa eritoten oman kaupungin asukkaita. Suora palaute asiakkailta voi olla raakaa ja jopa asiatonta, sillä ovathan piirit pienet ja ihmiset tuntevat toisiaan. Riski kannattaa kuitenkin ottaa ja palaute lukea tarkkaan. Usealla yrittäjällä kun on ongelmia asenteessaan paikalliseen väestöön.

Oman paikkakunnan asukkaita ei arvosteta asiakkaina. Hurraata huudetaan, kun jopa Kauhajoelta tulee kaksi ostajaehdokasta. Sen sijaan kristiinalaisille viitataan kintaalla ja jopa tervehtiminen on nihkeää kauppaan astuessa.

Onko silloin ihme, että mieluummin suunnataan muualle ostoksille? Sinne, jossa otetaan vastaan asiakkaana ja asiakaspalvelu on hyvää. Sinne, jossa hintatietoja ei piilotella eikä kenenkään naapureita tai kaupungin muita yrittäjiä arvostella. Ei myöskään valitella sitä, että paikalliset eivät käytä paikallisia palveluita. Sillä sekin on kuultu, kuinka lähestulkoon samaan hengenvetoon yrittäjä ilmoittaa itse käyvänsä kampaajalla Vaasassa. Omalta paikkakunnalta kun ei löydy kuontalon hoitoon sopivaa henkilöä.