Pysäkkikatoksia tarvitaan Kasitielle

Linja-autoliikenteessä on tapahtunut suuria muutoksia, etenkin harvaan asutuilla seuduilla. Yhä useammin pysähtyvät Koiviston Auton omistamat Onnibussin ja Satakunnan Liikenteen linja-autot Porin ja Vaasan välillä vain Kasitien varrella olevilla pysäkeillä.

Harvalla valtatien pysäkillä on katos, jonka alla matkustajat voivat odottaa linja-autoa tuulelta ja sateelta suojassa. Linja-autovuorojen ajamisessa valtatietä pitkin on myös muita ongelmia. Matkalaukkujen raahaaminen valtatien yli on vaarallista – etenkin liukkaalla ja pimeällä. Pysäkeillä ei ole riittävästi tilaa henkilöautoille, joilla matkustajat tuodaan tai haetaan. Nykyinen käytäntö heikentää liikenteen ja etenkin pysäkillä kulkevien turvallisuutta.

Kasitien varrella pysäkeille tarvitaan kipeästi suojakatoksia ja tilaa henkilöautoille. Vastuu valtatien turvallisuudesta on valtiolla, mutta kuntien tulisi tarvittaessa osallistua kustannuksiin. Turvallisin vaihtoehto Suupohjan rannikolla olisi, jos Onnibussin ja Satakunnan Liikenteen autot tienhaara-pysäkkien sijasta ajaisivat Kristiinan ABC-liikenneaseman ja Närpiön Teboilin kautta. Ne ovat valtatien kupeessa, eikä ajomatka tai -aika sen vuoksi juuri pitene. Tämä ei silti poista katosten tarvetta.

Ymmärrän, että linja-autoliikenteessä eletään murroskautta ja halutaan nopeuttaa yhteyksiä. Liikenteen tehostamisella on puolensa. Hyvänä asiana on nk. Onnibus Flex joka edestakaisella vuorollaan kerran päivässä (P, S kaksi edestakaista vuoroa) ajaa myös Lapväärtin ja Kristiinankaupungin linja-autoasemien kautta. Kiitos siitä!